Od ulaska na hrvatsko tržište 2014. godine, IKEA nastoji stvoriti bolji svakodnevni život za što veći broj ljudi, nudeći pristupačna, funkcionalna rješenja za uređenje doma, kao i jedinstveno iskustvo kupnje u kojem hrana i restorani zauzimaju središnje mjesto IKEA putovanja.
U okviru naše strategije održivosti, obvezali smo se postati kompanija koja ide dalje od neto nule – kroz naše proizvode, zatim smanjivanjem stvaranja otpada, ali i pravilnim upravljanjem otpadom koji stvaramo. Briga za ljude i planet temeljne su vrijednosti našeg poslovnog modela, a svaka odluka koju donosimo mora donositi korist našim zaposlenicima, dobavljačima, partnerima, a posebno našim kupcima.
IKEA Hrvatska dijeli zajednički cilj Europske unije da se do 2030. godine smanji otpad od hrane za 50% te preuzima aktivnu ulogu u ostvarenju tog cilja.
U Hrvatskoj smo potpisnici nacionalnog Dobrovoljnog sporazuma o sprječavanju i smanjenju otpada od hrane „Zajedno protiv otpada od hrane“, s općim ciljem doprinosa ostvarenju 30% smanjenja otpada od hrane u Republici Hrvatskoj do 2028. godine, kroz suradnju i dijalog među potpisnicima, razmjenu iskustava te definiranje zajedničkih ciljeva i aktivnosti. U našim svakodnevnim operacijama uveli smo konkretne mjere za sprječavanje i smanjenje otpada od hrane. Jedna od njih je Food Waste Watcher – program temeljen na umjetnoj inteligenciji koji analizira otpad od hrane u stvarnom vremenu tijekom faze proizvodnje i prije konzumacije. Sustav ne samo da mjeri količinu otpada, već i identificira vrstu odbačene hrane, što nam omogućuje prilagodbu recepata i optimizaciju proizvodnih procesa. Utjecaj je izravan i mjerljiv: spasili smo 11.234,33 kg hrane da ne postane otpad. Samo prošle godine spasili smo gotovo 2.500 kg hrane.
Druga važna mjera je edukacija naših potrošača u IKEA restoranima, promicanjem odgovornosti prema resursima. Komunicirali smo izravno s kupcima putem oznaka i poruka u našim restoranima, potičući odgovornu potrošnju i načine kako hranu sačuvati duže. Također imamo komunikacijske poruke kojima potičemo kupce da ponesu ostatke hrane sa sobom, bilo korištenjem vlastitih posuda, bilo kupnjom kutija u našoj robnoj kući.
Ukupna količina otpada od hrane koju stvaraju naše trgovine ima stopu recikliranja od 100%. Nastavljamo usmjeravati naše napore ka poboljšanju procesa selektivnog prikupljanja i oporabe.
Jedan od naših ključnih ciljeva u gospodarenju otpadom je povećati godišnju stopu recikliranja. Učinkovitost se procjenjuje putem operativne revizije, a koja određuje buduće korake tvrtke u ovom području. U 2025. godini zabilježili smo porast stope recikliranja od 1,4% u odnosu na prethodnu godinu.
U rujnu smo pokrenuli globalnu inicijativu posvećenu kuhanju i jedenju, s više od 200 novih proizvoda i rješenja koja kuhanje i zajedničke obroke čine ugodnijima, pristupačnijima i održivima. Asortiman uključuje proizvode koji pomažu kupcima u smanjenju potrošnje vode, sprječavanju bacanja hrane te boljem sortiranju otpada.
Povodom Međunarodnog dana svjesnosti o gubitku i bacanju hrane, koji se obilježava 29. rujna, želimo još jednom potvrditi predanost IKEA Hrvatska u podržavanju napora vlasti i hrvatskog društva u smanjenju gubitka hrane i jačanju održivosti.
Tekst i fotografije: IKEA Hrvatska